Mariann naplója

Törökországi élmények 2.rész

Törökországi élmények 2.rész

Szombat
Nem kellett korán kelni. Majd az utunk fénypontja, kibéreltek egy hajót, és egész napos hajókirándulás. Lehetett fürödni, megálltunk a Cleopátra nevű öbölben, és ott kiszállva, lehetett strandolni, napozni. Ebéd a hajón volt, és végre roston sült csirke volt. Öt órakor véget ért ez a kellemes kirándulás, beültünk a buszba és indultunk visszafelé, Izmírbe. Közben még megnéztünk egy igazi török imádkozó helyet. Érdekesség, tele volt perzsa szőnyegekkel, de minden féle mintázatúval. Vacsorázni útközben álltunk meg, köftét ettünk, ez hasonlít a fasírozottra. Innen még 2 órát utaztunk és megint elég későn megérkeztünk Izmírbe.
Vasárnap
Reggel indultunk Isztanbulba. Egy órás repülőút után, kb, két órás utazás után busszal, taxival, megtaláltuk a szállásunkat. Isztanbul két világrészt köt össze, és számos civilizáció keveredik itt össze. Láttuk a Boszporust, átmentünk a hídon is. Megnéztük, de csak kívülről a Dolmabache palotát, közben egy kicsit megáztunk. Ebben a palotában lakott az utolsó éveiben Kemal Atatürk, akinek a nevéhez fűződik a köztársaság létrehozása. Nagy kultusz veszi körül, mindenfelé szobrai állnak, a törökök apja volt. )))
Hétfő
Reggeli a szállóban, majd indulás a Nagy Bazárba. Eszméletlen mennyi és milyen árukészlet van ott. Rengeteg bőr, rengeteg arany, ruhák, csecsebecsék, meg mindenfélék. És az is igaz, hogy alkudni kell. Ráadásul pofátlanul. Ha valamire azt mondták 100, erre te azt mondtad, 20. Aztán középtájon megegyeztetek. Vettem magamnak egy bőrszoknyát, Iminek bőrövet, parfümöt, kisfiú pedig tevét és kisbirkát kapott. Délután Topkapi szeráj megtekintése. A szultánok lakóhelye volt, amelynek ablakaiból az uralkodók szó szerint szemmel tarthatták a Boszporusz tengerszoroson átmenő forgalmat. A Boszporusz köti össze a Fekete tengert a Földközi tengerrel, ha jól emlékszem. Délután menetrend szerint megérkezett az eső. Estére Yarim ekmek-et ettünk. Egy indián kinézetű fickó készítette, nagyon finom volt. Hasonlított a nálunk is kapható gyrosra.
Kedd
Elsőként megnéztünk egy Obeliszket, amit Egyiptomból hoztak ide. Következett a Kék mecset, ottani nevén Sultanahmet Mecset, amely 1609 és 1616 között épült. Jellegzetessége a az égszínkék és fehér fali csempék. Ez a világ egyetlen olyan iszlám imahelye, amely mellé hat minaretet is emeltek. Ide csak cipő nélkül lehetett bemenni, ma is használják imádkozásra.
Isztanbul egyik legfőbb ékessége az Hagia Sophia székesegyház. Ma az épület múzeum. Kupolamagassága 55 méter, átmérője 31 méter. Bizánc fénykorában épült, majd később mecsetként használták. Atatütk volt az, aki végül elrendelte, hogy múzeum legyen belőle. Alatta van a bizánci időkben kialakított ciszternarendszer, amelyet 335 korinthoszi oszlop támogat. Ide is le lehetett menni, ez annyira hihetetlen volt, ilyet még nem is láttam. Egy utcai árusnál ebéd, majd hajóztunk egy kicsit. Az Aranyszarv öböl egyik partjáról a másikra, majd onnan vissza. Végül vissza a hotelbe.
Érdekesség: Az Aranyszarv-öböl túloldalán található a város modern része, Pera. Üvegpaloták, felhőkarcolók, luxusszállodák, építkezések színhelye. A Boszporusz túlpartján már Ázsia, a városrész neve Uskudar. Európa leghosszabb függőhídjai ívelik át a több kilométeres távolságot. Uskudarban olcsóbbak a lakások, építkezni könnyebben lehet, ezért egyre többen költöznek át Ázsiába, hogy onnan járjanak át dolgozni Európába. A szegényebbek komppal teszik meg nap mint nap ezt az utat. Mi is ilyen komppal utazzunk, és tényleg nagyon olcsó volt. Este csomagolás, és szerda hajnali 3-kor ébresztő, hogy elérjük a repülőgépet. Szerdán kilenckor szálltunk le Ferihegyen. Elég volt Törökországból ennyi, kicsit hosszú volt már ez a kirándulás a család nélkül. Visszagondolva, ezek a műemlékek tényleg nagyon szépek, érdekesek, egyedülállóak, de ezek nélkül bármelyik török város, amit láttunk, egy koszos, poros, rendezetlen város képét mutatja, ahol nekem semmi biztonságérzetem nem volt, gépfegyveres rendőrök járkáltak az utcákon, keveredtek az európai öltözékek a csadorral. Egy szóval megnézni érdekes volt, de én féltem ebben az országban.