Leltár

Adatlapok

Trükktár

TeveClub filmek



[ Mi ez? ] [ Írok ide ]
haverok:

Ádi naplója


Yeyy [11482 AL], gazdája Ádi
A szimbolista rendező:G.A.Romero

Ugrás egy másik naplóhoz!

Tartalomjegyzék
A napló közvetlen linkje:
http://teveclub.hu/naplo/11482
A szimbolista rendező:G.A.Romero

A rémisztgetés úttörője New York városában született, 1940. február 4-én. A Nagy Almában nevelkedett egészen addig, amíg felvételt nem nyert a híres-neves pittsburghi Carnegie Mellon University hallgatói közé. Diplomája megszerzése után reklám-klipeket és rövidfilmeket forgatott. A '60-as évek vége felé barátaival megalapította az Image Ten Productions-t, majd durván 100.000 dollárból elkészítették minden idők egyik legünnepeltebb horrorfilmjét, Az élőhalottak éjszakáját (1968). A zombik moziban való megjelenése után néhány generáció számára hosszabbak és félelmetesebbek lettek az éjszakák. Az élőhalottak támadása figyelmeztetés nélkül jött, majd hamarosan számos nyughatatlan lélek bolyongott városszerte… A film, amelyet fekete-fehér szalagra rögzítettek, Romero vízióival és a történet egyszerű, de megfontolt előrehaladásával az előállítási költségek sokszorosát (cirka 20 millió dollárt) hozta vissza. Bár a kor kritikusai a nyugalom megzavarására túlzottan alkalmasnak minősítették a filmet, horror-klasszikussá vált és 1999-ben helyet kapott a United States' National Film Registry-ben.

Romero következő filmjei, a There's Always Vanilla (1971),The Crazies (1973) és a Hungry Wives (1973) visszafogottabbak voltak, és a közönség is kevésbé volt rájuk kíváncsi. Utóbbi forgatásán találkozott majdani feleségével, Christine Forrest-tel. Annak ellenére, hogy ezek a filmek (köztük az 1977-es Martin is) kevesebb figyelmet kaptak, a horror-szál mellett már magukon hordozták Romero társadalomrajzának jegyeit is. Még egy közös van a fenti alkotásokban: mindegyik a rendező kedvenc városában, Pittsburghben készült.

1978-ban Romero visszatért a zombi-műfajhoz és leforgatta azt a filmet, amely még az Élőhalottak-nál is nagyobbat ütött. A Holtak hajnala (1978) hátborzongató izgalmakkal, lélegzetelállító tempójával és éjfekete humorával azonnal a közönség rémálmaiba épült. Az apokaliptikus horror-mű sajnos jogi huzavonát vont magával, mivel Romero, megszerezvén a másolási jogokat, kifúrta az Image Ten többi alapítóját a mozibevételek utáni profitból. A sötétre hangolt film négy emberről (három férfi és egy nő) szól, akik helikopterrel leszállnak egy élőhalottaktól ostromlott bevásárlóközpontba, ahol egymás mellett a zombikkal is foglalkozniuk kell. Az áruház kellékeivel színes gyilkolási paletta bontakozik ki a nézők szemei előtt. A 1.5 millió dolláros költségvetésű film 40 millió dollár bevételt hozott világszerte és 2003-ban az Entertainment Weekly már a legnagyobb kultuszfilmek között emlegette. A film nem csak pénzügyi sikert hozott a rendező számára, hanem Tom Savini smink- és effekt-szakértő további együttműködését és barátságát is. A Holtak hajnala sikere (1,5 milliós büdzsé, 40 milliós összbevétel) professzionálisabb gárdát és nagyobb pénzügyi forrásokat nyitott meg Romero előtt. Az 1981-es Knightriders forgatásán a feltörekvő tehetséget, Ed Harris-t szerződtette.

Ezután jött a leginkább Hollywood-jellegű thriller, a Creepshow (1982), amelyben először – de nem utoljára – Stephen King egyik művét adaptálta. A film kényszerű folytatása az első részhez hasonlóan csekély sikert hozott. Romero karrierjének hanyatlása a '80-as évek vége felé kezdődött. Utolsó igazán elismert filmje a Holtak-trilógia harmadik része, a Holtak napja (Magyarországon Kannibál Holokauszt 2. címen) (1985) volt. A film pozitív és negatív kritikákat egyaránt kapott, de a bevételek igen haloványra sikerültek (3,5 milliós költségvetés 5,8 milliós bevétel). Utolsó két próbálkozása, az 1993-as King-adaptáció, a Halálos árnyék, és a 2000-es Csonttörő azonnal videóra került. A Halálos árnyék főszereplőjének, Thad Beaumont-nak még gyerekkorában tumort kell eltávolítani az agyából. A műtét során kiderül, hogy valójában ki nem fejlődött ikertestvére maradványait kell belőle kioperálni. Thad felnő és sikeres író válik belőle: komoly műveit saját nevén publikálja, sikerkönyveit viszont George Stark néven. Amikor azonban George Stark szerepe és figurája kellemetlenné válik számára, temetést rendez a képzeletbeli személynek. Ezek után furcsa látomásai támadnak és egyszer csak maga George Stark hívja telefonon. A film nem bővelkedik a romero-i stílusjegyekben, mint ahogy Az élőhalottak éjszakája 1990-es remake-je sem.

Az eredeti elképzelések szerint Romero-t akarták felkérni a A kaptár - Resident Evil című 2002-es horror megírására és rendezésére, de végül Paul W.S. Anderson, a Mortal Kombat rendezője kapta meg az elkészítés lehetőségét. George Andrew Romero-t csendben beskatulyázták, aki tanulva az esetből és tapasztalataiból, visszavonult, és ma is Pittsburgh-ben él, a trilógia negyedik – reméljük nevéhez méltó –darabján dolgozva.

Filmei:
Az élőhalottak éjszakája
Vanilla mindig ottvan!
O.J.Simpson
Martin
Holtak hajnala
LovagLovasok
Creepshow
Holtak napja (magyarisztán:Kannibál Holokauszt 2.)
Holtak nappala
Majomragyogás
Due occhi diabolici-Két gonosz szem
Halálos árnyék
Csonttörő
Holtak földje



Problémás tartalom jelzése






© Napfolt Kft. - Médiaajánlat