Leltár

Adatlapok

Trükktár

TeveClub filmek



[ Mi ez? ] [ Írok ide ]
haverok:

Ádi naplója


Yeyy [11482 AL], gazdája Ádi
Pados Gyula

Ugrás egy másik naplóhoz!

Tartalomjegyzék
A napló közvetlen linkje:
http://teveclub.hu/naplo/11482
Pados Gyula

1990-ben vették fel a Budapesti Filmművészeti Egyetem operatőri szakára az addig Zsigmond Vilmos kameraasszisztenseként ügyködő férfit. Barátaival még főiskolásként céget alapított, ami napjainkban az ország harmadik legnagyobb reklámfilmstúdiója. Már gyerekként érdekelte a filmkészítés, ezért eredetileg tévészerelőnek készült („Hetedikes koromban közöltem szüleimmel, hogy TV-szerelő leszek, mert úgy éreztem, ez a szakma áll legközelebb a filmezéshez…”). Filmmániája akkor kezdődött, amikor kissrácként meglátta barátja, Bergendy Péter szuper 8-as kameráját, mellyel rövidfilmeket kezdtek forgatni. Mint a legfiatalabb, neki maradt a kamera, s ez a koncepció később is megmaradt: az Állítsátok meg Terézanyut! című Bergendy-film csodaszép képeit is Pados biztosította 2004-ben. De térjünk vissza a főiskolás évekre: történetünk hőse Gazdag Gyula osztályába került, aki aztán külföldre való távozása miatt nem tudta végigvinni a csoportot a négyéves tanulási időn. „Intuitív időszak volt ” vallotta a 168 óra riporterének. – Összezártak tizenkét embert, aki tök másként gondolkodott a filmről, a világról. Eleinte mindenki ragaszkodott az igazához.” Aztán csak sikerült közös nevezőre jutniuk a csapat tagjainak. Diplomamunkája a Hajnal címet kapta, mely Wim Wenders-díjat nyert, s ezen kívül még tizenhárom igen rangos elismerést mondhat magáénak. A Színház- és Filmművészeti Főiskola operatőr szakát 1996-ban fejezte be. Tanulmányai elvégzése után Angliában dolgozott, tengernyi kisfilm, továbbá újabb és újabb díjak következtek, később pedig kis költségvetésű nagyjátékfilmet, majd nagyköltségvetésűt is fényképezett, utána hazajött. „A színes, befogadó Angliát turistaként tudom igazán élvezni, maximum két hétig. Később a kabát is kikopik a vállamon, akkora a tömeg: fáraszt idegileg, lelkileg” – mondta. Gyakorlatilag a Kontroll forgatókönyve hozta vissza szülőföldjére. Antal Nimród filmjének fényképezéséért több díjat is besöpört, ezt pedig nem is csodáljuk: a csodaszép-borzongató metróalagutak képeit az alkotás megtekintése után el sem tudnánk képzelni más operatőrrel a kamera mögött. A Kontrollt a Sorstalanság, valamint a Terézanyu követte, ráadásul egymással párhuzamosan. „Pénteken még a Sorstalanságot forgattam, hétfőn pedig már bárban táncoló fiatalokat, miközben azon csodálkoztam, hogy egyáltalán képes vagyok valakit úgy filmezni, hogy nincs szögesdrót a képben” – meséli a Cinema-nak. Ám megérte, ugyanis a 2004-es év ritka sikeresnek bizonyult életében: miután az év operatőrévé választották, megszülettek ikrei is, a díjakról nem is beszélve.

A Hajnal és ami azt követi
A Hajnal című film előtt kételyei voltak a tehetsége felől, az iskolát is abba akarta hagyni látván mások filmjeit, amelyek szerinte jobbak voltak, és „az emberek kirázták a kisujjukból”, míg ő vért izzadt saját munkái elkészítéséhez. Herskó János, akkori tanára megígértette vele, hogy leforgatja a Hajnal című kisfilmet, és csak ha azután is úgy érzi, hogy nem megy neki, akkor elmehet. A fejleményeket már tudjuk.

A film, amelynek nemcsak operatőre, hanem egyben rendezője is ő volt egy olyan fiatalemberről szól, aki végig azt gondolja, hogy élete jó irányba halad, és a végén értetlenül döbben rá arra, hogy kudarcot vallott. A film alatt, mi nézők, persze világosan látjuk, hogy a főszereplő a szakadék felé halad. Ez a történet szolgált alapjául annak a kisfilmnek, amely később sokak tetszését elnyerte, és amelyik egy lavinát indított el Pados életében. Szintén 1991-ben a sikerekre felbuzdúlva megrendezte a második kisfilmjét, The Dance címmel, ennek ő már csak az operatőre volt, a rendező pedig Mispál Attila. A The Dance után négy évet kellett várni az újabb jelentősebb műre, ami szintén meghozta a gyümölcsét. A Charles Martin által írt, de David Moore által rendezett Meter Running-nak szintén Pados Gyula kiváló tehetsége adta meg azt a hangulatot, amely a 37 perces kisjátékfilmet különlegessé teszi. Egy évre a Meter Running leforgatása után Pados elkészíti az első, teljesen magyar stábbal forgatott kisfilmjét. Ez a film a 26 perces Angyal Utca 13., amit Lázár Ervin írt és Rátki Péter rendezett. Ekkor visszatér Angliába forgatni, ahol az 1996-os év újabb két filmet hoz számára: az egyik a David Moore által rendezett The Star, míg a másik Terence Gross The Sin Eater című filmje. Pados mindkét filmjével meg volt elégedve, és ami fontosabb Pados munkáját is mindenki csodálta. Erre bizonyíték az, hogy 2000-ben újta Terence Gross rendezésében forgatja a Hotel Splendid-et, ami később az előző filmjeihez hasonlóan díjazásban részesül. Újabb két év kihagyás után, 2002-ben jelenik meg a The Heart of Me amelyet Thaddeus O'Sullivan rendezett. Ez a film volt az utolsó, amit Pados külföldön forgat. Az ezután megjelenő három filmje már Magyarországon, magyar stábbal készül. 2003-ban felveszi az Antal Nimród által rendezett Kontroll című filmet, ami meghozza neki a hírnevet az itthoni közönség előtt is.A Sorstalanságban is bizonyítja tehetségét.



Problémás tartalom jelzése






© Napfolt Kft. - Médiaajánlat