Leltár

Adatlapok

Trükktár

TeveClub filmek



[ Mi ez? ] [ Írok ide ]
haverok:

KrisztiKe :] naplója


.ormi :] [175454 AL], gazdája KrisztiKe :]
Bal, illetve jobb oldali vezetés

Ugrás egy másik naplóhoz!

Tartalomjegyzék
A napló közvetlen linkje:
http://teveclub.hu/naplo/175454
Bal, illetve jobb oldali vezetés

Sziasztok!

FIGYELEM:

Ha egy könyvbúl írok ki valamit, a színjelek NEM SZÁMÍTANAK!

Na itt egy újabb kérdés és rá a válasz:
Miért vezetnek egyes országokban a bal, másokban pedig a jobb oldalon?

A közlekedési szabályok az egész világban élénk összevisszaságban léteznek, az egyetlen óceáni kölekedés kivételével, ahol egységesen egyetlen szabály érvényes: minden méretű köteles a "jobbra tarts" elvet követni (menetirány szerinti jobb oldal: mehet), a szembeforgalom pedig mindig a vízi jármű bal oldala mentén halad el (a menetirány szerinti bal oldal: piros). A mondás is így taretja: "Zöld a zöldhöz, vörös a vöröshöz. Tökéletes a biztonság, rajta, indulj hát!" Nagy kár, hogy az utakon nem ilyen egyszerű a helyzet: azon múlik, melyik oldalon vezetünk, hogy éppen milyen országban vagyunk.
Ez a szokás is a régmúltban gyökerezik, amikor az utazóknak még ammiatt is aggódniuk kellett, hogy megtámadja-e őket valaki az út során. Mivel a legtöbb ember jobb kezes (a népesség kilencven százaléka), inkább a bal oldalon mentek szívesen, így a velük szemközt jövők kénytelenek voltak tőlük jobbra elhaladni, ők pedig szükség esetén könnyen a jobb kezükbe tudták kapni a kardot. Így aztán mindig egy pillanat alatt harckészültségben lehettek. Gondoljunk csak a lándzsát a kezében tartó lovagra - ő is balra tartott. Ez a szokás még csak a kezdetet jelentette, azonban 1300-ban VIII. Bonifác pápa hivatalos dekrétummá nyilvánította, mert nem akarta, hogy a jubileumi ünnepségek esztendejében a Rómába tartó zarándokok harcba elegyedjenek egymással. Kijelentette, hogy a "balra tarts" szabály az irányadó, és Nagy-Britanniában az autózás elterjedésekor az emberek nem is változtattak ezen a szokáson.
Az Egyesült Államokba érkező első telepesek szintén a bal oldalon vontották a szekereiket, hiszen Európában is ez volt szokásban. Néhányan úgy tartják, hogy pusztán az Óvilág szokásai ellen való tiltakozásuk kifejezésre juttatása végett tértek át a "jobbra tarts" szabályra, az igazság azonban ennél sokkal izgalmasabb.
Gyakorlatilag a fedett utazószekerek - ekhós szekerek - működéséről van szó.
Ezeken a járműveken nem volt első ülés, ezért a ló- vagy ökörfogatot irányító "sofőr" a bal oldali leghátsó állatára ült fel, ugyanis a jobbkezes ember ebben a pozícióban tudta a legjobban tartani az ostort. Amikor két szekér ment egymással szemben, akkor jobbra húzódtak le, így mindkét hajtó tisztán láthatta az elhaladó szekér kerékagyát, és el tudták kerülni az összeütközést. 1792-ben már törvény is szabályozta a "jobbra tarts" szokást. Száz évvel később feltalálták az autómobilt, amelynek a kormánykerekét balra tették, ugyanarra az oldalra, ahol az ekhós szekerek hajtói is elhelyezkedtek.
Ugyez történt Franciaországban is. A teherhordó szekerek felépítésben hasonlítottak az ekhós szekérhez, így aztán ott is jobb oldalon hajtottak. Nagy-Brittaniában azonban a kocsisülés a rakodótér előtt helyezkedett el, és a hajtók tövábbra is a jobb oldalon ültek, ezért került a brit autók jobb oldalára a kormány is.
Mivel Kanada a Brit Nemzetközösség tagja, egészen az 1920-as évekig az emberek túlnyomó része a bal oldalon vezetett. Legutoljára Új-Fundlandon változtattak a szokáson, itt 1947. január 2-án éjfélkor tértek át a jobb oldali vezetésre, két évvel a Konföderációhoz való csatlakozás előtt. Kanada csatlakozásának az egyik oka nyilvánvaló - annyira közel van az Egyesült Államokhoz, hogy zavaró lenne vezetési oldalt változtatni a határon.

ÉRDEKESSÉG:
A világ 221 országából 58-ben vezetnek a bal oldalon, 163-ban pedig a jobbon, ami azt jelenti, hogy a forgalomban lévő autók mintegy 82 százaléka balos kormányú, a maradék 18 pedig jobbos.

(138. oldal)



Problémás tartalom jelzése






© Napfolt Kft. - Médiaajánlat