Leltár

Adatlapok

Trükktár

TeveClub filmek



[ Mi ez? ] [ Írok ide ]
haverok:

Nézd meg a Naplómat naplója


Érdekeske [34253 AL], gazdája Nézd meg a Naplómat
Struccok a kávézóban

Ugrás egy másik naplóhoz!

Tartalomjegyzék
A napló közvetlen linkje:
http://teveclub.hu/naplo/34253
Struccok a kávézóban

Sok nő kezd vállalkozásba, mert nem tehet mást. Alkalmazottnak túl képzett, öreg, netán pályakezdő vagy kisgyermeket nevel. A kényszer kreatívvá tesz.
A struccok könnyen elcsúsznak. Nem néznek a lábuk alá, csak futnak meredt fejjel előre. A strucc könnyen lábát töri, akkor pedig ki kell tekerni a nyakát. Soványkák is. A 120 kilós madárnak legfeljebb negyede hús, a többi toll, bőr, szaru és csont. Egy évig etetik mire embermagasnyira megnő, akkor levágják. Magyarországon több mint négyszázan tartanak struccot, de legfeljebb féltucatnyian tenyésztik nagy tételben. A strucchús nem divat itthon, külhonban annál inkább. A német, holland francia felvásárlók egyszerre 150 madarat vesznek. Nekik csak a húsa kell, a többi megy a szemétre. Kár, mert a strucc a környezetvédők álma: minden porcikája hasznosítható. Ha lenne rá vállalkozó. De nincs, akad néhány strucchasznosító.
Hogyan lehet nálunk struccot tenyészteni? - Nyikosné Konkoly Rozália 1992-ben tette fel először ezt a kérdést az FVM illetékesének. Tréfának vették, pedig ő komolyan gondolta. A visszakapott 15 hektárt szánták erre a célra. A család vendéglátózott, de a struccügy csak nem hagyta nyugodni őket. Két évvel ezelőtt vettek egy famíliát. Egy kakast és két tojót. Egy már "bizonyított" madárért kétszázezer forintot kérnek. A kakasért se kevesebbet. A kiscsibék ára ma 15 ezer forint, de ha saját tojásból keltetik, megvan 2500 forintból.
- A keltetőgép milliókba kerül és nekem nem volt ennyi pénzem - mondja. Szerencsére megismerkedtem a Magyar Üzletasszonyok Egyesületével. Onnan kaptam kölcsönt.
- Tíz évvel ezelőtt a Nők Világbankja Magyarországi Egyesülete néven alakultunk meg tízezer dollár alaptőkével. A pénzt nem éltük fel, hanem kölcsönadjuk alacsony kamatra - magyarázza Kamarás Györgyi, elnökségi tag. - Mi nem vagyunk nagy hatalmú cégvezetők, vállalkozásaink többségét kényszer szülte. Egyszerűen meg akarunk élni. Dolgozni akarunk akkor is, ha túl képzettnek, idősnek vagy sokgyerekesnek tartanak bennünket a munkaadók. A magyar vállalkozások 92 százaléka egy-két személyes cég. Ők a kishalak, akiket minden gazdasági változás megvisel. Márpedig az állami szabályozók gyakran változnak.
A női vállalkozók többszörös hendikeppel indulnak. Már az alaphelyzet rossz. A hagyományos női szerepek inkább hátráltatják az üzleti érzék kibontakozását, mintsem segítenék. Nehezebb vitatkozniuk főként egy férfival. Vidéken még egy üzleti vacsora is szóbeszédre adhat okot. A nők empatikus főnökök: nem szeretnek kritizálni, kirúgni meg még kevésbé. Kezdő vállalkozásukat sem vihetik teljes szívvel, hiszen annak legalább a felét már elfoglalja a család. Ám, ha belevetik magukat a munkába, nehéz őket visszafogni. A kezdők gyakran nem tudják, mennyi veszteség szükségszerű és mikortól felesleges áldozat. Egy társnőnk mindenét elvesztette egy üdülőn és egy elveszett banki nyilatkozaton. Egy másik alulbecsülte a hivatalok játékterét az engedélyeztetési eljárásokban. Csődbe ment. Néha melléjük pártol a szerencse. Két fiatal lány például parányi kávézót nyitott a belvárosban. Korábban színháztörténetet tanultak, de ehhez illő állást hiába kerestek. Luxus tengerjáróhajón dolgoztak, keresményüket tették fel erre a csöpp helyre. Ma már előre kell asztalt foglaltatni ahhoz, hogy leülhessünk. Itt hallottam először az ócsai struccokról is. - Az egyesület fő feladata a tanácsadás, a lendület megadása - mondja Kamarás Györgyi. - Sok vállalkozás létezik, a fő mozgatórugók mindenütt ugyanazok. Ezekről beszélgetünk havonta egyszer klubdélutánjainkon. - Az egyesület rendezvényén tálaltam fel először struccsonkát. Mindenkinek ízlett - meséli Nyikosné. - De a hús árusításában rejlő lehetőségekről meg kellett győznöm a Vámház körúti vásárcsarnok kereskedőjét. Nem volt túlságosan nehéz. Ő is nő, egy nyelvet beszélünk. A női keresőtevékenység látványos bővülése új tendenciákat hozott Európában: a női munkavállalók öntudatos, egyre jobban képzett és munkájuk iránt elkötelezett csoportjai léptek be a munkaerőpiacra. A karrier és a családi célok együttes megvalósítása miatt egyre rövidül a gyermekszülés miatt beiktatott "szünet". A két szerep összehangolására különösen ideálisnak tűnik a saját vállalkozás, amely nagyobb rugalmasságot biztosít tulajdonosa számára - állítja Nagy Beáta szociológus. - Az önfoglalkoztatás lehetőséget ad a munkakarrier kiterjesztésére. A nők által működtetett vállalkozások többsége három területre korlátozódik: a kereskedelemre, a vendéglátóiparra és a szolgáltatásokra. A felfutóban lévő innovatív szakmákat átengedik a férfiaknak. A fenti nyugati tendenciák azonban csak részben igazak a magyar üzletasszonyokra. Honfitársnőink például szívesen indítanak céget a pénzügyi szektorban és kevésbé szorulnak be a tradicionális munkakörökbe. A női vállalkozók aránya hazánkban lényegesen nagyobb - meghaladja a 40 %-ot -, mint Európa többi részén, ahol átlagosan 25 százalékra tehető. A magyar üzletasszonyok fele azonban nem főállásban, hanem mellékállásban vállalkozik.



Problémás tartalom jelzése






© Napfolt Kft. - Médiaajánlat